Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Logopedia ćwiczenia dla wszystkich chętnych

Kochane Przedszkolaki, Drodzy Rodzice!

25 VI 2020

 

Z okazji zakończenia roku przedszkolnego 2019/20

pragnę podziękować Wam oraz Waszym Rodzicom

za rok trudny, pełen pracy i wysiłku, za wszystkie dobre chwile.

 

Życzę wszystkim udanych i bezpiecznych wakacji, wolnych od trosk życia codziennego,

dobrego wypoczynku ogrzanego słońcem, miłych spotkań, okazji do uśmiechu,

wielu chwil wartych wspomnień i szczęśliwego powrotu do przedszkola lub szkoły.

 

 Logopeda- Ewa Rutkowska.

 

 

 

 

Dzień dobry Przedszkolaki:)

19 VI 2020

 

Gorąco zachęcam do skorzystania z proponowanych ćwiczeń.

 Pozdrawiam Was mocno

pani Ewa

 

Przesyłam materiały do pobrania:

 

  • Sekwencje Nemo
  • Ćw. oddechowe Nemo
  • Obrazki z różnicami

 

Bajka logopedyczna z elementami relaksacji   ,, Mały Miś Burasek .’’

 

Pewnego poranka mały Miś Burasek obudził się, przeciągnął się, ziewnął (aaaa).

Wyjrzał ze swojego domku (wysuwanie języka z jamy ustnej.) Spojrzał w prawo ( kierowanie

języka w stronę prawego kącika ust), spojrzał w lewo ( kierowanie języka w stronę lewego kącika ust.) Potem spojrzał w górę ( kierowanie języka w kierunku nosa ) –świeciło piękne słońce.

,,Jaki ładny poranek’’- pomyślał Burasek i uśmiechnął się szeroko ( szeroki uśmiech, widoczne ząbki).

W taki piękny dzień postanowił pójść na spacer. Zielone liście kierowały się ku ziemi ( język na bródkę), a potem szeleściły pod łapkami Buraska ( szur- szur – szur.) Wesołe dzięcioły stukały w korę drzewa( ,,stukanie’’ czubkiem języka o wałek dziąsłowy za górnymi ząbkami.) Miś ze smakiem zjadał owoce leśne ( naśladowanie żucia –wargi złączone), oblizał się ze smakiem ( oblizywanie językiem warg –buzia szeroko otwarta.)

Burasek pożegnał się ze swoimi koleżankami wiewiórkami, które wesoło skakały po gałęziach drzew ( szybkie, naprzemienne dotykanie czubkiem języka wargi górnej i dolnej), sarenkami, które galopowały po leśnych dróżkach ( kląskanie ), a potem zmęczony usiadł na pniu i wysłuchał  koncertu ptaków ( tiu- tiu- tiu, tirli- tirli- tirli, kra- kra-kra, tirlu- tirlu- tirlu.)

Na dworze zrobiło się chłodniej ( brrrr, brrrrr....wraz z wibracjami całego ciała), a w norce  misia było ciepło i przytulnie. Burasek wygładził swoje posłanie ( oblizywanie policzków od wewnątrz, dna jamy ustnej oraz podniebienia od wewnętrznej strony górnych ząbków ku tyłowi.)

 

  • Włączamy cichą, relaksacyjną muzykę,
  • dziecko kładzie się na łóżeczku,
  • mówimy cichym, spokojnym głosem.

 

Miś leży spokojnie, ma zamknięte oczka. Jest mu ciepło, miło i dobrze.

Mis czuje, jak jedna nóżka robi się ciężka.., coraz cięższa.., jakby była z drewna.

Miś nie może jej podnieść.

Druga nóżka też robi się ciężka.., coraz cięższa..., jakby była z drewna. Miś chciałby ją podnieść..., ale nie może. Jest mu cieplutko, przyjemnie, jest mu dobrze, oddycha wolno...    i spokojnie....., a zegar w domku Misia tyka tik- tak.., tik – tak..., tik – tak....

Rączki Misia też odpoczywają. Najpierw jedna rączka robi się ciężka..., coraz cięższa.., jakby była z drewna. Miś nie może jej podnieść... Potem druga rączka Misia robi się ciężka.., ciężka..., ciężka..., jakby była z żelaza. Obie rączki są ciężkie.., leniwe.., odpoczywają.., nie chce im się nic robić. Misiowi jest dobrze, cieplutko, oddycha wolno... i spokojnie, a domku Misia zegar tyka tik- tak.., tik- tak...Główka Misia też staje się ciężka.., coraz cięższa.., opada w dół.., powieki też robią się ciężkie.., coraz cięższe.., coraz cięższe.., zmęczone oczka odpoczywają .Misiowi jest dobrze i cieplutko.., czuje jak ciepło ogarnia całe jego ciałko. Odpoczywa, całe jego ciało jest ciężkie, jakby było  kawałkiem drewna. Miś oddycha wolno... i spokojnie, a zegar w domku Misia tyka tik- tak..., tik – tak....

 

Zaczynamy mówić głośniej :

Miś powoli obudzi się, jak ty teraz. Otwieramy powoli oczka, podnosimy rączki, podnosimy nóżki, siadamy, przeciągamy się, ziewamy, opuszczamy rączki, wstajemy.

Jest nam dobrze, jest nam cieplutko. Jesteśmy spokojni.

Jesteśmy wypoczęci.

Jest nam dobrze.

Jest nam lekko.

Jest nam wesoło.

 

Pozdrawiam serdecznie - p. Ewa.

 

 

 

Dzień dobry :)

Zapraszam wszystkie grupy dzieci do wesołej zabawy.

 

12 VI 2020

 

Życzę udanych ćwiczeń i miłego, słonecznego weekendu.

Ewa Rutkowska

 

  • "Gimnastyka buzi z lodami":

 

https://view.genial.ly/5edf53397c7fba0d8210067a/interactive-image-gimnastyka-buzi-z-lodami

 

  • Gra online "Kształty pasujące do obrysu"

 

Klikaj w kształty pasujące do obrysu

http://matzoo.pl/zerowka/ksztalty_46_320

 

  • "Czego brakuje?"

Dopasuj obrazki do każdego rzędu, możesz je wyciąć i przenieść słomką. Powodzenia:)

Karta Ocean 12 VI do pobrania:)

 

  • Przepis na gigantyczne bańki mydlane #mamawdomu

 

Zapraszam do przygotowania materiałów potrzebnych do zabawy i dmuuuuchania na świeżym powietrzu :)

https://www.youtube.com/watch?v=bZz1Izsykwk

 

 

 

 

Witajcie:)

Zachęcam do skorzystania z przygotowanych

dla naszych, zdolnych przedszkolaków zabaw i ćwiczeń

5 VI 2020

 

  1. Zabawa artykulacyjna z Genial.ly:

 

https://view.genial.ly/5ec384008e243b0d5a33d226/interactive-image-gimnastyka-buzi-z-supermama?fbclid=IwAR1ps117Jbw34ykCjv1PJk6DZgJw95rZG3z7kiYHJ8M3RMyhm41I3wYrGa8

 

  1. A)"Plan logopedyczny".

Przesyłam Wam plan logopedycznych zabaw- zachęcam do poćwiczenia przed lusterkiem:)

- do pobrania.

 

B)"Lody"- Ćw. oddechowe.

Poproście osobę dorosłą o wycięcie kulek lodów, samodzielnie wytnijcie wafelki. Za pomocą słomki przenoście dowolne smaki lodów na wafelki. Powodzenia:)

 

Materiał do pobrania wraz z planem logopedycznym.

 

  1. Ćwiczenia wzrokowe (proszę wykonać tylko kilka ćw. z każdej poniższej wersji):

 

Kolory- Klikaj kolor.

http://matzoo.pl/zerowka/ksztalty_46_320

 

Co nie pasuje?

Kliknij obrazek, który nie pasuje do reszty:

http://pisupisu.pl/przedszkole/co-nie-pasuje

 

 

  1. Ćwiczenie słuchowe:

Ile jest sylab?

http://pisupisu.pl/przedszkole/ile-sylab

 

Pozdrawiam serdecznie

pani Ewa

 

 

Dzień dobry:)

Zachęcam do zapoznania się z poniższymi

propozycjami ćwiczeń artykulacyjnych.

Życzę radosnej zabawy i pogodnego weekendu:)

 

Ewa Rutkowska

29 V 2020

 

  1. Ćwiczenia aparatu mowy z chrupkami.

 

Zabawa logopedyczna z chrupka - instruktaż

https://www.youtube.com/watch?v=-B7Vs-85Y0s

 

  1. Ćwiczenia oddechowe, dźwiękonaśladowcze, ruchowe

 

  • obrazek do pobrania "Cienie logopedyczne".
  • Spróbujcie naśladować dźwięki zwierząt oraz ich sposób przemieszczania się.

Np. pełzajcie po podłodze jak ślimak, fruwajcie jak motyl itd. Powodzenia!

  • Potrzebna słomka, klej, nożyczki i dobry humor:)

 

  1. Ćwiczenia ogólnorozwojowe, stymulujące mowę przedszkolaków - materiał do pobrania lub wykonania przed komputerem-wskazywanie dłonią, wypowiadanie się:

 

  • "Co nie pasuje?"-wykreślanka.
  • "Co robi w domu mama?"- budowanie prostych zdań.
  • "Co zaczyna się na sylabę "MA"?". Wskazywanie/ zaznaczanie kredką.
  • "Łączenie w pary". Wskazywanie par obrazków.

 

 

 

22.05.2020

Witam wszystkich serdecznie:)

Zapraszam do zapoznania się z poniższymi propozycjami zabaw logopedycznych.

Życzę wszystkim dzieciom udanych ćwiczeń i czerpania radości płynącej z zabawy:)

 

 

Pozdrawiam - Ewa Rutkowska

 

1."Duży i mały skok"

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

 

  1. Bajka logopedyczna ,, Wiosenny poranek Misia Kłapouszka.’’

 

     Pewnego wiosennego poranka Miś – Kłapouszek obudził się z zimowego snu. Przeciągnął się, ziewnął - ( przeciągamy się, ziewamy - szeroko otwierając usta).  Wyjrzał ze swojego legowiska ( wysuwanie języka z jamy ustnej), spojrzał w górę ( kierowanie języka w kierunku nosa ). – Świeciło piękne,  wiosenne słońce. ,, To już prawdziwa wiosna’’ – zawołał miś. ,, Pójdę na spacer, poszukam moich przyjaciół.” Miś Kłapouszek maszerował i nucił piosenkę ( la – la – la – unoszenie i mocne ,, przyklejanie’’ języka do wałka dziąsłowego za górnymi ząbkami. Na drzewach wesoło świergotały ptaszki ( fiju – fiju , ćwir- ćwir), a nad polami fruwały wrony ( kra – kra –kra). Dookoła zaczynała zielenić się trawka i pojawiały się pierwsze  wiosenne kwiaty. ,, Jak pięknie pachną’’ – zawołał Miś Kłapouszek ( głęboki wdech noskiem i długi wydech buzią). Nad stawem misio spotkał żabki ( kum – kum kum, rech- rech – rech –rech ), na polanie ujrzał swojego przyjaciela - konika  Karuska  (kląskanie). - ,, Cześć Karusku!’’ - zawołał Miś Kłapouszek i uśmiechnął się (szeroki uśmiech.) - ,, Witaj misiu’’ ( iiihaa- iiihaa) – zarżał z radości konik.,, Bardzo długo spałeś a tu  wiosna dookoła, z pewnością jesteś bardzo głodny i burczy ci w brzuszku.’’ (brrrrr, brrrrrrr – dzieci starsze.) - ,, Tak, jestem bardzo głodny .’’ zawołał miś i oblizał się na wspomnienie zeszłorocznego miodku ( oblizywanie warg dookoła – buzia szeroko otwarta. ) ,,Miodek był bardzo gęsty i bardzo słodki ‘’ – wspominał miś ( oblizywanie językiem górnych dolnych ząbków przy szeroko otwartej buzi.) Nagle zerwał się wiatr . Wiał raz słabiej, raz mocniej ( wdech noskiem , wydech – dmuchanie na kartki  papieru z różnym natężeniem , dzieci starsze artykułują sz… sz… sz… ) Niebo zasnuły ciemne chmury i zaczął padać deszcz ( plum – plum, kap – kap).  Mis pożegnał się szybko z konikiem Karuskiem i zaczął biec do domku ( szybkie odbijanie czubka języka o wałek dziąsłowy za górnymi ząbkami.)  Kiedy dotarł do domku poprawił swoje legowisko ( oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami , odetchnął zmęczony ( ufff- ufff) i usnął, mrucząc i śniąc o miodku ( włączanie rezonansu nosowego – mmm… mmm…)

 

Autor:   neurologopeda M. Gawzińska

 

  1. Ćwicz oddychanie z Dmuchajką z butelki plastikowej

https://www.youtube.com/watch?v=zWOSXZer8Yo

 

  1. Porównania ze zwierzętami- ćwiczenie online na komputerze:

 

https://wordwall.net/pl/resource/786713/polski/por%c3%b3wnania-ze-zwierz%c4%99tami-w-tle

 

  1. Puzzle online: Miś (rozwijanie percepcji wzrokowej, pamięci, uwagi i spostrzegawczości).

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/175035-misiodroga

 

 

 

 

15.05.2020

Dzień dobry Wszystkim:)

Zachęcam do skorzystania z poniższych, wiosennych propozycji

zabaw artykulacyjnych z dzieckiem w domu.

 

Pozdrawiam cieplutko- Ewa Rutkowska

 

"Kolorowa łąka"- zabawa oddechowo-manualna

Za oknami wiosna,  na łące widzimy już wiele kolorowych kwiatów, motyli i innych owadów. 

Zapraszam Was dzisiaj do stworzenia łąki pełnej kolorowych kwiatów i owadów nad nią latających.

 

Przygotujcie:

  • kredki,
  • nożyczki,
  • słomkę,
  • pobrane materiały (łąka i mieszkańcy łąki) lub swój rysunek.

 

  1. Wydrukujcie karty pracy- " łąka", "mieszkańcy łąki" 15 V do pobrania:)
  2. Pokolorujcie ślimaczka, łąkę i dorysujcie 3 duże kwiatki pod obrazkiem ślimaka.
  3. Wytnijcie obrazki owadów i mieszkańców łąki.
  4. Przenieście owady latające za pomocą słomki nad obrazkiem łąki i przyklejcie.
  5. Pozostałe owady przyklejcie tam, gdzie chcecie.

Pamiętajcie, aby nie wkładać słomki między zęby, trzymajcie ją samymi wargami.

Wdech – podnieście obrazek owada

Wydech – połóżcie obrazek na kartce.

  1. Policzcie mieszkańców łąki.

 

Uwaga!!! Jeśli nie macie drukarki, proponuję narysować na dole kartki trawę, nad nią pszczółkę, motylka, biedronkę i je pokolorować. Wyciąć kolorowe kwadraciki oraz koła, przenieść je słomką

i przykleić na trawie (kwiaty).

 

„Języczek wędrowniczek”- ćwiczenia aparatu mowy

Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i

pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie

językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie

rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną).

Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż

(język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz

(przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się

przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby).

Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę

i w dół (język przesuwamy z jednego kooca ust do drugiego – od ucha do ucha,

potem sięgamy nim nosa i brody – dwiczenie powtórzyd kilka razy). Wsiadł na

konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

 

"Łąka i jej mieszkańcy"- Stymulacja wzrokowo-ruchowa

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/233578-%C5%82%C4%85ka-i-jej-mieszka%C5%84cy

 

Życzę owocnych i radosnych ćwiczeń:)

 

 

 

Dzień dobry wszystkim:)

8 V 2020

Zapraszam do skorzystania z poniższych ćwiczeń i zabaw stymulujących mowę dziecka

 

Pozdrawiam ciepło- Ewa Rutkowska

 

  1. ĆWICZENIA APARATU MOWY:

 

  • Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.
  • Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.
  • Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.
  • Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
  • Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.
  • Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.

 

  1. ZABAWA Z RULETKĄ:

 

"Gimnastyka buzi i języka z Pszczółką"

https://wordwall.net/pl/resource/995123/gimnastyka-buzi-i-j%C4%99zyka

 

 

  1. ĆWICZENIA ODDECHOWO--MANUALNE Z CHUSTECZKĄ:

 

 Do wykonania tego ćwiczenia potrzebna będzie tylko papierowa chusteczka.

 

  1. "Wietrzyk":

Chusteczkę kładziemy na nosku, główkę odchylamy do tyłu. Wdech noskiem i wydech ustami na chusteczkę (kilka razy).

  1. "Wąsy":

Składamy chusteczkę w trójkąt, zwijamy w rulonik, zginamy środek. Kładziemy chusteczkę między noskiem a wargą górną, staramy się poruszać wąsikami, żeby chusteczka nie spadła.

  1. "Broda":

Zawijamy dwa rogi chusteczki i kładziemy na usta, tworzymy dzióbek z warg, żeby nasza "broda" nie spadła.

 

  1. ĆWICZENIA RUCHOWE „Spacer na łąkę” (z elementami „Gimnastyki Mózgu”):

Wiosenna wróżka ze swoją czarodziejską pałeczką (różdżką) zaprasza Was na wiosenną łąkę. Maszerujcie w rytmie muzyki i wykonujcie ruchy naprzemienne – prawa ręka dotyka lewego kolana, a lewa ręka prawego kolana). Jesteśmy na łące. Co wyczarowała wróżka?  Rośliny i zwierzęta – rysujcie oburącz w powietrzu – motyle, kwiaty, biedronki z kropkami, trawę, słoneczko itp.).

Link do piosenki: Wesoła Zabawa - Radosne Melodie Dla Dzieci (bez słów) #1

https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo

 

 

 

30.04.2020

Dzień dobry:)

Zapraszam do skorzystania z poniższych propozycji:

Pozdrawiam serdecznie - Ewa Rutkowska

 

Na początek zapraszam Was do wesołej rozgrzewki:

  1. "Lekcja 1 - Rytmiczna rozgrzewka W PODSKOKACH"

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

  1. "Urodziny - bajka logopedyczna"

https://www.youtube.com/watch?v=E_nS3tNhT18

 

3." Zabawy logopedyczne - dmuchajka"

https://www.youtube.com/watch?v=y_knmoT79Vk

Do tego ćwiczenia będą potrzebne: plastikowa butelka z zakrętką dla małych dzieci , nożyczki, małe kuleczki waty lub: skrawki papieru/piórka/ styropian i słomka.

 

  1. "Odgłosy zwierząt dla dzieci"

https://www.youtube.com/watch?v=4lmVc2mG8R0

Dzieci  siedzą odwrócone od monitora komputera i słuchają nagrań.

Odgadują, jakie zwierze wydaje usłyszany dźwięk.

 

Życzę owocnych ćwiczeń:)

 

 

 

 

24.04.2020

Dzień dobry:)

 

Zapraszam do zapoznania się z kilkoma inspiracjami ćwiczeń logopedycznych.

 

Życzę owocnej i wesołej zabawy,

Ewa Rutkowska

 

 

RODZINNE ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE Z RULETKĄ

 

https://wordwall.net/resource/1376280/%C4%87wiczenia-artykulacyjne

 

 

ZABAWA SŁUCHOWA DLA CAŁEJ RODZINKI

 

"ILE SŁYSZYSZ DŹWIĘKÓW?"

Przygotujcie dowolne akcesoria dźwiękowe np. 2 łyżki, 2 dłonie, 2 stopy, 2 miski itp.

Zabawę rozpoczyna tata/ mama wykonując kilka wyraźnych uderzeń na swoim sprzęcie. Osoba siedząca po prawej stronie musi podskoczyć tyle razy ile usłyszała dźwięków i przejmuje rolę osoby grającej.

 

ZABAWA DOSKONALĄCA PERCEPCJĘ WZROKOWO-SŁUCHOWĄ

"KTO MA PIENIĄDZ?"

Torebki na prezenty dla każdego uczestnika-  w jednej jest banknot. Zabawa polega na zasadzie "puknij-podaj, puknij- podaj"- kierujemy się w prawą stronę. Na hasło mamy "STOP!"  wszyscy zaglądają do torebek. Osoba z banknotem woła "hura"itd.

 

"TRZY ŁOSIE"- BAJKA LOGOPEDYCZNA

https://www.youtube.com/watch?v=ZXIta708SnQ

 

 

 

Dzień dobry Wszystkim:)

Zapraszam do skorzystania z kolejnych propozycji

zabaw i ćwiczeń logopedycznych

 

  1. Stymulacja aparatu mowy:"Gimnastyka buzi i języka z Biedronką"- ruletka online:

https://wordwall.net/pl/resource/1016515/%C4%87wiczenia-logopedyczne/gimnastyka-buzi-i-j%C4%99zyka-z-biedronk%C4%85

 

  1. Zabawa rozwijająca percepcję słuchu (dla całej rodzinki)

"Kto to powiedział ?":

 

Wszyscy uczestnicy siedzą w pokoju, jedna osoba wychodzi za drzwi pokoju i odwraca się od pozostałych w przeciwnym kierunku (można założyć jej chustkę/szalik na oczy). Mama wskazuje dłonią osobę, która wypowiada słowo np. "kwiecień". Osoba z chustką zgaduje- kto to powiedział. Następnie następuje zamiana miejsc. Zabawę prowadzimy tak długo, aż wszyscy będą pełnić funkcję zgadującego.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe "Wyścigi plastikowych nakrętek"

Nalejcie do dużej blachy kilka szklanek wody (3/4 objętości). Po jednej stronie ułóżcie 2 plastikowe nakrętki o różnych kolorach. Na start! zaczynamy dmuchanie nakrętek do drugiego końca blachy. Chwilka przerwy i ćwiczenie można powtórzyć jeszcze kilka razy. Pamiętajcie: wdech-nosem, a wydech, lekki i długi -ustami.

 

  1. Zagadki logopedyczne- zachęcam do rozwiązania:)

 

  1. Niektórzy lubią jeść je na miękko, inni wolą na twardo... (jajko)
  2. Znajduje się w naszej buzi, wykonuje mnóstwo ruchów, pomaga w przesuwaniu pokarmu i ciężko pracuje na ćwiczeniach logopedycznych w buziach małych dzieci...(język)
  3. Są dla nas bardzo ważne, bo pomagają nam coś usłyszeć...(uszy)

 

 

 

 

 

 

 

Wielkanocne propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych

 

Drodzy Rodzice, życzę 

zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych

i wiele radości na twarzach Waszych pociech.

 

Ze świątecznymi pozdrowieniami - Ewa Rutkowska

 

"Baranek z popcornu"Potrzebujemy: popcorn, słomkę, woreczek śnadaniowy, kawałek kartki, kredki, nożyczki, sznureczek/ taśma. Usmażony popcorn przenosimy za pomocą słomki do woreczka, zawiązujemy. Rysujemy głowę baranka, oczy, nos- wycinamy. Za pomocą sznurka/ taśmy przymocowujemy głowę do popcornowego futerka. Naśladujemy dźwięki baranka:)

 

"Pan Języczek przygotowuje się do Wielkanocy"

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).

Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwamy język z buzi i wykonujemy nim szybkie ruchy w kierunku nosa i brody), dodaje majonezu, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).

Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.

 

 

 

 

 

Kolejne propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych


Stymulacja małej motoryki i funkcji oddechowych:

Gorąco zachęcam:

16 KREATYWNYCH, RYSUNKOWYCH HACKÓW DLA DZIECI


https://www.youtube.com/watch?v=oTe2cGAp7OM

 

Ćwiczenia fonacyjno - oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne:

Zabawa „ Misie budzą się na wiosnę”.
a) „Misie” śpią, oddychają nosem (wdech i wydech nosem).
b) „Misie” budzą się, ziewają (wdech i wydech ustami).
c) „Misie” wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą „mmm”
(wydech nosem). Mruczenie ciche i coraz głośniejsze.
d) W pozycji leżącej wymawianie: mmma (– o, – u, – e, – y, – i), aby dźwięki te brzmiały „na
ustach”. Zwracamy uwagę na dokładną artykulację samogłosek
e) „Misie” wstają i śpiewają samogłoski, najpierw pojedyncze i krótkie, potem je przedłużają i
łączą (np. au, ae, aou, aei)

Gimnastyka narządów mowy –„ Pan Języczek szuka wiosnę”:

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy ptaków).
Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku („kląskanie”
językiem).Na łące zobaczył bociany (dziecko wymawia „kle. kle, kle”). Zatrzymał się na leśnej
polanie (dziecko wymawia „prr”). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem
okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech nosem, chwilę
zatrzymuje powietrze – bezdech – i długo wydycha ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha
się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało
wiosną (dziecko oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek
pochylił się i powąchał kwiaty (wdycha powietrze nosem) i kichnął (dziecko kicha wymawiając
„apsik”). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (dziecko
ziewa; przeciska język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i
pogalopował do domu („kląskanie”, uderzając szerokim językiem o podniebienie).

Proponuję zaznajomić się z ciekawą stroną wspomagającą artykulację:

http://www.cwiczenia-logopedyczne.pl/

 

Pozdrawiam i życzę owocnych ćwiczeń:)
Ewa Rutkowska

 

 

Drodzy Rodzice!

Przesyłam Państwu kilka propozycji zabaw i ćwiczeń logopedycznych, które możecie wykonać z Waszymi pociechami w domu.

Życzę Wszystkim wesołej, językowej zabawy:)

Ewa Rutkowska

Przykładowe ćwiczenia oddechowe dla dzieci:

"Guma balonowa": słomka, miseczka, 4 duże łyżki kleju szkolnego w płynie, 4 duże łyżki żelu do prania. Masę mieszamy ręką i dodajemy trochę pianki do golenia. Łączymy ze sobą składniki. W masę wkładamy słomkę i dmuchamy balona. Wdech nosem i wydech ustami:)
UWAGA - zabawy tylko pod opieką rodzica!

"Poławianie fasoli-kto więcej złowi?": (Zabawa dla rodzeństwa, rodziny)
pół paczki białej fasoli, miseczka, ilość słomek i miseczek odpowiadająca ilości graczy. Rozpoczynamy słowem start. Wygrywa ten który będzie miał najwięcej ziaren fasoli na miseczce. Po minucie rodzic ogłasza chwilę przerwy i zabawa jest kontynuowana dalej:) Zabawę można też przeprowadzić na spokojnie, w tempie dostosowanym do możliwości indywidualnych dla mniejszych dzieci.

Stymulacja małej motoryki i aparatu mowy dziecka:

"Odrysowywanie cieni": Proponuję wyjść przed południem na podwórko w miejsce nasłonecznione, ułożyć na twardym podłożu kilka kartek. Na środku kartek poustawiać kilka zabawek(zwierzaki, autka) nieco oddalonych od siebie. Próbujemy odrysować padające od zabawek cienie. Naśladujemy dźwięki zabawek.

"Domowe porządki": Kawałek bibuły/papieru toaletowego rozdzieramy na mniejsze kawałki, formujemy z nich małe kuleczki, które następnie próbujemy bez użycia rąk wdmuchać zręcznie na szufelkę:)

 

Zabawy dodatkowe - dla całej rodzinki - wspomagające artykulację:

"Wesołe literki"- Karta w załączniku,

"Rodzinny wąż słówek"- Karta w załączniku.

 

Data dodania: 2021-02-22 18:40:59
Ilość wyświetleń: 558
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej