Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Profilaktyka i gimnastyka korekcyjna

KILKA SŁÓW O PROFILAKTYCE I GIMNASTYCE KOREKCYJNEJ…

 

      Szybki rozwój współczesnej cywilizacji pociąga za sobą przeobrażenia w środowisku otaczającym dziecko. Tryb jego życia ulega dość istotnej zmianie, następuje spadek udziału ruchu w życiu codziennym. To zjawisko wpływa niekorzystnie na prawidłowy rozwój dziecka. Powoduje ono obniżenie sprawności, wydolności fizycznej i odporności organizmu.

Konsekwencją tego są również odchylenia od prawidłowej postawy ciała.

Opisując prawidłową postawę możemy wskazać na pewne cechy, które przyjmuje się za charakterystyczne dla tej postawy, a są to:

  • głowa ustawiona wprost nad klatką piersiową, biodrami i stopami,
  • barki nie wysunięte do przodu, łopatki powinny przylegać do klatki piersiowej i nie odstawać;
  • dobrze wysklepiona klatka piersiowa i płaski brzuch;
  • plecy łagodnie wygięte, przy czym łopatki nie wystają poza linię pośladków;
  • ręce i nogi prawidłowo ukształtowane;
  • stopy wysklepione.

Jeżeli w postawie dziecka zauważa się jakiekolwiek odchylenia typu:

  • głowa wysunięta do przodu lub pochylona w bok;
  • klatka piersiowa płaska, zapadnięta lub zniekształcona, barki wysunięte do przodu;
  • brzuch wypukły, wysunięty do przodu lub zwiotczały;
  • plecy zgarbione, zaokrąglone, a miednica posiada zbyt duże nachylenie, co łączne daje silne wygięcie krzywizn kręgosłupa

       w płaszczyźnie strzałkowej;

  • odstające łopatki;
  • ramiona ustawione nie w jednej linii;
  • stopy płaskie,

należy wiedzieć, że w jego organizmie mogą zachodzić różne niekorzystne zmiany.

      Zmiany te mogą prowadzić do: obniżenia rozwoju fizycznego dziecka, apatyczności, schorzeń układu oddechowego, sercowo naczyniowego, zmniejszenia pojemności życiowej płuc, ograniczenia ruchomości klatki piersiowej.

Najczęściej występującymi wadami postawy są:

plecy okrągłe

plecy wklęsłe

boczne skrzywienia kręgosłupa

płaskostopie

koślawość kolan

 

Częstymi przyczynami, które sprzyjają rozwojowi wad postawy i chorobom kręgosłupa są:

– niedobór ruchu – siedzący tryb życia (sprzyja temu telewizja i komputer);

– przyjmowanie jednorodnych i długotrwałych pozycji (siad na podwiniętej jednej nodze, nieprawidłowe noszenie ciężkich rzeczy, itp.);

– niski poziom kultury zdrowotnej naszego społeczeństwa (brak czynnego zainteresowania sportem).

 

      Jednym z głównych czynników zapobiegających wadom postawy jest ruch. Szczególnie cenne są te formy aktywności ruchowej, które dziecko może kultywować przez całe życie. Należą do nich: pływanie, turystyka piesza i rowerowa, i różne gry sportowe. Dzieciństwo jest niewątpliwie najlepszym okresem do profilaktyki wad postawy.

Aby zapobiec wadom postawy należy:

  • ograniczyć siedzący tryb życia,
  • zwiększyć ogólną aktywność ruchową z uwzględnieniem wzmacniania mięśni grzbietu i brzucha oraz dobór ćwiczeń mających na celu kształtowanie prawidłowych krzywizn kręgosłupa,
  • wyrobić nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała we wszystkich czynnościach życia,
  • dostosować sprzęty domowe do potrzeb i możliwości fizjologicznych kręgosłupa.

W odniesieniu do dzieci przedszkolnych zapobiegając wadom postawy należy:

  • zabezpieczyć odpowiednią dawkę snu- około 9 h na dobę, dziecko powinno mieć własne łóżko z twardym, nie uginającym się materacem i małą poduszką, której grubość winna wypełnić przestrzeń zawartą między barkiem a uchem w pozycji leżącej na boku,
  • w czasie wolnym zapewnić dziecku odpowiednią ilość, najlepiej ćwiczyć razem z dzieckiem, odpoczynek dziecka powinien być czynny,
  • podczas pracy dziecka przy stoliku należy zwrócić uwagę na to, aby światło padało z lewej strony nie rażąc oczu, wysokość krzesła odpowiadała długości podudzi, wymodelowane oparcie podpierało odcinek lędźwiowo-piersiowy kręgosłupa tak, aby dziecko przy siedzeniu opierając się przedramionami o blat stołu miało wyprostowany kręgosłup i barki ustawione poziomo,
  • odżywianie powinno być pełnowartościowe wg ogólnie przyjętych zasad, w przypadku nadwagi, która jest często przyczyną wad postawy należy zastosować dietę odchudzającą.

      Gimnastyka korekcyjna jest skierowana głównie do dzieci młodszych nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, są to dzieci przedszkolne, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała. Kompensacja, czyli zapobieganie i korektywa-leczenie wchodzi w skład edukacji zdrowotnej i ruchowej zawartej w programach wychowania przedszkolnego.

W postępowaniu korekcyjnym równolegle muszą być uwzględniane następujące działania:

  • wzmacnianie mięśni osłabionych oraz rozciąganie przykurczonych,
  • wyrabianie nawyku prawidłowej postawy na zajęciach korekcyjnych oraz we wszystkich czynnościach dnia codziennego,
  • stworzenie właściwych dla postawy ciała warunków środowiskowych (spanie, odrabianie lekcji, czynny wypoczynek).

      Korygowanie wad, zwłaszcza tych już bardziej zaawansowanych, jest najczęściej procesem długotrwałym i żmudnym.

Ćwiczenia wykonywane raz/ dwa razy w tygodniu, na gimnastyce korekcyjnej to stanowczo za mało. Dziecko powinno ćwiczyć kilka razy w tygodniu, najlepiej codziennie.

      Młodsze dzieci nie powinny ćwiczyć same, tylko pod kontrolą rodziców, gdyż wykonując ćwiczenia w niewłaściwy sposób mogą pogłębić już występującą wadę postawy.

Data dodania: 2018-09-17 16:44:27
Data edycji: 2018-09-17 16:48:24
Ilość wyświetleń: 760
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej