Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Statut Przedszkola

    

Załącznik nr 1 do Uchwały Rady Pedagogicznej

 Publicznego Przedszkola w Wielu z dnia 06.02.2020r..

 

 

 

 

        STATUT     

 

PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA

W WIELU

 

 

 

Rozdział 1

Podstawa prawna

 

Przedszkole w Wielu jest jednostką oświatowo – wychowawczą, która działa na podstawie:

  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.);
  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. -Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
  • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 z późn. zm.);
  • Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120, poz. 526 z późn. zm,);
  • Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).

 

 

 

 

Rozdział 2

Ogólne informacje o przedszkolu

§1.

 

  1. Publiczne Przedszkole w Wielu, zwane dalej „Przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym prowadzonym przez Gminę Karsin, z siedziba przy ul. Długiej 22, 83-440 Karsin.
  2. Przedszkole ma swoją siedzibę w Wielu przy ulicy Kościerskiej 5, 83-441 Wiele.
  3. Przedszkole jest jednostką budżetową.
  4. Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3-6 lat.
  5. Obsługa finansowo – księgowa przedszkola prowadzona jest przez gminę według zasad określonych w odrębnych przepisach.
  6. Organem nadzoru pedagogicznego jest Pomorski Kurator Oświaty.
  7. Nazwa przedszkola jest używana na pieczęciach w pełnym brzmieniu:

Publiczne Przedszkole

83-441 Wiele ul. Kościerska 5,

woj. pomorskie

NIP5911671641

REGON 190581788

  1. Przedszkole nie ma nadanego imienia
  2. Przedszkole nie posiada własnego sztandaru
  3. W gabinecie dyrektora i w każdej sali wisi godło

 

Rozdział 3

Cele i zadania przedszkola

 §2

 

  1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
  2. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach: fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy obszar rozwoju dziecka.
  3. W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:

1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;

8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;

13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego;

tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

 

§2a

 

Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:

1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;

2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;

3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;

4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.

 

§2b

 

Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez:

1) zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;

2) organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych  z prezentowaniem symboli państwowych;

3) zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych,  krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;

4) przybliżanie tradycji  i kultury regionu i najbliższej okolicy;

5) organizowanie nauki religii za zgodą rodziców wyrażoną w formie pisemnego oświadczenia, zgodnie z odrębnymi przepisami;

6) udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;

7) tworzenie tradycji przedszkola;

8) wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.

 

§3.

 

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska, uwzględniając obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, do przestrzegania których zobowiązani są wszyscy pracownicy przedszkola.
  2. Przedszkole zapewnia opiekę dzieciom odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości jednostki poprzez:

1) indywidualizację oddziaływań;

2) stałą współpracę z rodzicami (opiekunami dzieci);

3) otaczanie szczególną opieką dzieci z dysfunkcjami.

  1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem:

1) przyprowadzając dziecko do przedszkola, rodzic (prawny opiekun) oddaje je pod opiekę osoby bezpośrednio nauczycielowi w sali, który od tego momentu ponosi pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo;

2) podczas zajęć w przedszkolu opiekę nad dzieckiem sprawuje wychowawca lub specjalista;

3) dzieci nie uczęszczające na zajęcia religii lub zajęcia dodatkowe, pozostają pod opieką nauczyciela grupy;

4) w grupie dzieci najmłodszych może być zatrudniony w ramach stażu zorganizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy asystent nauczyciela, który pomaga nauczycielce podczas prowadzenia zajęć oraz pomaga dzieciom w czynnościach samoobsługowych;

5) budynki przedszkola oraz przyległe do niego tereny i urządzenia spełniają ogólne warunki bezpieczeństwa i higieny;

6) w przypadku, gdy pomieszczenie, w którym przebywają dzieci może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczycielka nie może dopuścić do zajęć lub je przerwać wyprowadzając dzieci oraz bezzwłocznie powiadomić o tym fakcie dyrektora przedszkola;

7) w czasie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz woźnej oddziałowej lub pomocy nauczyciela tak, aby na każdą osobę dorosłą przypadało nie więcej niż 15 dzieci;

8) w przypadku wycieczki wyjazdowej nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, woźna, pomoc nauczyciela, pracownik przedszkola, rodzice w stosunku jedna osoba dorosła na 10 dzieci;

9) każda wycieczka musi być wcześniej zgłoszona i uzgodniona z dyrektorem przedszkola;

10) najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice;

11) za przebieg wycieczki odpowiada kierownik wycieczki;

12) szczegółowe zasady sprawowanie opieki w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola określa Regulamin przedszkola.

  1. Wszyscy pracownicy przedszkola mają obowiązek stwarzać bezpieczne warunki dzieciom, dbać o ich bezpieczeństwo oraz dobre samopoczucie.
  2. Nauczyciel – wychowawca jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi podczas pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem.
  3. Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej, nie cierpiącej zwłoki, ale tylko wtedy, gdy powierzy dzieci pod opiekę innej osoby zatrudnionej w przedszkolu i upoważni ją słownie do sprawowania opieki, na czas opuszczenia wychowanków.
  4. Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola:

1) dziecko musi być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców upoważnione przez nich pisemnie osoby zapewniające pełne bezpieczeństwo;

2) osoba odbierająca nie może być pod wpływem alkoholu;

3) obowiązkiem rodziców jest wypełnienie w karcie zgłoszenia deklaracji o odbiorze dziecka z przedszkola;

4) deklaracje znajdują się w dokumentacji nauczycielek grup;

5) osoba przekazująca dzieci osobom odbierającym, zobowiązana jest do przestrzegania zapisów zawartych w w/w deklaracjach;

6) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców, prawnych opiekunów lub upoważnione przez nich osoby zapisane są w dokumencie „Regulamin przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.”

  1. W przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola do godz. 13:00 grupy 5,6 letnie), lub 17.00 ( grupa całodzienna) nauczyciel:

1) powiadamia telefonicznie rodziców dziecka o zaistniałej sytuacji;

2) gdy brak kontaktu z rodzicami, dzwoni do osób upoważnionych do odbierania dziecka z przedszkola, wpisanych w deklaracji osób upoważnionych do odbioru dziecka;

3) pozostaje z dzieckiem do chwili jego odebrania;

4) w przypadku nie zgłoszenia się powiadomionych osób informuje o zdarzeniu policję.

5) w przypadku dzieci dowożonych autobusem szkolnym opiekę w czasie przejazdu sprawuje nauczyciel znajdujący się w autobusie.

  1. W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani podawania farmaceutyków.
  2. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje o jego stanie rodziców, którzy są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
  3. W sytuacji nagłej wzywane jest pogotowie, z równoczesnym informowaniem rodziców.
  4. Miejsca pracy oraz pomieszczenia, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnionym, są odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym do nich dostępem.

§3a

 

  1. W przedszkolu mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje działające w środowisku lokalnym, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, innowacyjnej i opiekuńczej przedszkola.
  2. Współpraca przedszkola z organizacjami o których mowa w ust. 1:
  • pomaga w realizacji inicjatyw na rzecz dzieci;
  • wzbogaca ofertę wychowawczą i opiekuńczą przedszkola;
  • umożliwia rozwijanie i doskonalenie uzdolnień i talentów dzieci;
  • wpływa na integrację dzieci;
  • wpływa na podniesienie jakości pracy jednostki;

6) wpływa na wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci.

  1. Podjęcie działalności w przedszkolu przez stowarzyszenie lub inną organizację, o którym mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.
  2. Przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, mogą brać udział z głosem doradczym w zebraniach rady Pedagogiczne.

 

 

 

 

Rozdział 4

Organy przedszkola

§4.

 

  1. Organami przedszkola są:

1) Dyrektor przedszkola;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców.

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
  2. W przedszkolu liczącym co najmniej 6 oddziałów lub posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo w których co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.
  3. Dyrektor przedszkola za zgoda organu prowadzącego może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 3 oraz może tworzyć inne stanowiska kierownicze.

§5

 

  1. Do obowiązków dyrektora przedszkola należy:

1) kierowanie działalnością jednostki i reprezentowanie jej na zewnątrz;

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w  jednostce, w ramach którego:

  1. a) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy jednostki;
  2. b) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;
  3. c) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:

-    diagnozę pracy jednostki,

-    planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,

-    prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;

  1. d) monitoruje pracę przedszkola.

3) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;

5) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonalenia zawodowego;

6) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych;

7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym  jednostki;

8) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez jednostkę ;

9) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;

10) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk studenckich;

11) stwarzanie warunków do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, innowacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej jednostki;

12) organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;

13)       Współpracuje z pielęgniarką lub osobami (instytucjami) sprawującymi profilaktyczną opiekę medyczną nad dziećmi oraz współpracuje z rodzicami w przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych lub higienicznych, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania;

14) zapewnia pracownikom przedszkola szkolenia lub inne formy zdobycia wiedzy na temat sposobu postępowania wobec dzieci przewlekle chorych lub niepełnosprawnych, odpowiednio do potrzeb zdrowotnych dzieci;

15) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych;

16) co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy;

17) wykonanie uchwał Rady Gminy w Karsinie w zakresie działalności przedszkola, organizuje proces rekrutacji do przedszkola.

  1. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadkach określonych w statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
  2. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organami: prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.
  4. Dyrektor przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem pracownikom przedszkola i rodzicom.
  5. Dyrektor przedszkola decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;

3) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.

  1. Dyrektor w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń (wydanych przez wizytatora) jest obowiązany powiadomić:

1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;

2) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.

 

§6

 

  1. Rada Pedagogiczna posiada kompetencje:

1) stanowiące;

2) opiniodawcze;

3) wnioskodawcze.

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) przygotowywanie i zatwierdzanie projektu statutu i jego zmian;

2) opracowywanie i zatwierdzanie planów pracy, programu wychowawczego;

3) podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;

4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola (nie dotyczy dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);

5) przyjęcie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego;

6) ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;

7) uchwalanie regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym;

8) ustalenie sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.

  1. Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy:

1) opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy nauczyciela;

2) opiniowanie projektu planu wykorzystania środków finansowych w ramach budżetu;

3) opiniowanie kandydatur nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4) przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przedstawionych przez dyrektora;

5) opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił;

5a) opiniowanie wniosków Dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

6) wydawanie opinii na temat propozycji kandydata na stanowisko zastępcy dyrektora lub innych stanowisk kierowniczych w przedszkolu, wydawanie opinii w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący;

7) odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego;

8) wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;

9) zgłaszanie i opiniowanie kandydatur na członków komisji dyscyplinarnych;

10) wydawanie opinii o pracy dyrektora w celu dokonania oceny pracy zawodowej;

11) opiniowanie programów wychowania przedszkolnego zaproponowanych do realizacji przez nauczycieli w danym roku szkolnym przed dopuszczeniem do użytku w przedszkolu.

  1. Do kompetencji wnioskodawczych Rady Pedagogicznej należy:

1) występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze w przedszkolu;

2) wyznaczenie swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.

  1. Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola, który prowadzi i przygotowywane zebrania rady.
  3. W zebraniach rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza i opiekuńcza.
  4. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§7

 

  1. Rada Rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola i jest organem społecznym działającym na rzecz przedszkola.
  2. Wybory Rady Rodziców przeprowadza się w każdym roku szkolnym na pierwszym zebraniu rad oddziałowych.
  3. Rada Rodziców powołuje Prezydium Rady Rodziców w skład, którego wchodzi –Przewodniczący Rady, Zastępca przewodniczącego Rady, Skarbnik, Sekretarz oraz członkowie.
  4. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa Regulamin Rady Rodziców.
  5. Uchwały i decyzje Rady Rodziców są jawne, z wyłączeniem niektórych spraw personalnych uznanych za poufne.
  6. Rada Rodziców w szczególności:

1) występuje do rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;

2) w celu wspierania działalności statutowej przedszkola, gromadzi fundusze z dowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Ww. fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców;

3) (uchylono);

4) opiniuje pracę nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego.

  1. Przedstawiciele rady rodziców biorą udział w pracach komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.

§8

 

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci poprzez różne formy współpracy, uwzględniając prawo rodziców do:

1) Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy przedszkola i planów pracy w danym oddziale;

2) Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju oraz uzyskiwania porad w tych sprawach;

3) Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;

4) Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo – radę rodziców;

5) Wychowania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;

6) Uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;

7) Pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji swoich dzieci, z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i osiągnięć;

8) Dostępu do wszelkich informacji o instytucjach oświatowych, które mogą dotyczyć ich dzieci;

9) Takiej drogi edukacji dla swoich dzieci, która jest najbliższa ich przekonaniom i wartościom uważanym za najważniejsze dla rozwoju ich dzieci;

10) Pomocy materialnej ze strony władz publicznych, eliminującej wszelkie bariery finansowe, które mogłyby utrudnić dostęp ich dzieci do edukacji.

1a. Relację pomiędzy wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej są oparte na wzajemnych szacunku i zaufaniu.

  1. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, organizuje się w przedszkolu spotkania z rodzicami. Między organami przedszkola ustala się następujący tryb rozwiązywania sporów:

1) Dyrektor i Rada Pedagogiczna dążą do polubownego załatwiania sporów w toku:

  1. a) indywidualnych rozmów;
  2. b) nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej – w ciągu 7 dni od złożenia wniosku,
  3. c) nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.

2) W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu strony składają odwołanie do:

  1. a) organu sprawującego nadzór pedagogiczny – jeśli spór dotyczy działalności dydaktyczno –wychowawczej;
  2. b) organu prowadzącego – jeśli spór dotyczy spraw finansowych lub administracyjnych;
  3. Dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców dążą do polubownego załatwiania sporów w toku:

1) indywidualnej rozmowy nauczycieli z rodzicami;

2) indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami z udziałem dyrektora;

3) indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami;

4) zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 14 dni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola;

5) zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 30 dni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.

  1. W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu rada rodziców (rodzic) składa odwołanie do:

1) organu sprawującego nadzór pedagogiczny - w zakresie działalności dydaktyczno – wychowawczej;

2) organu prowadzącego – w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

  1. Spory między organami rozwiązywane są wewnątrz przedszkola na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów i jawną wymianę poglądów.
  2. Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające.
  3. Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu

 

Rozdział 5

Organizacja przedszkola

§9.

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

1a. Organizacja przedszkola dostosowana jest do:

1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,

2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,

3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.

  1. Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb i realizacji założeń programowych.
  2. W przedszkolu można utworzyć grupy międzyoddziałowe.
  3. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25.

 

§10

 

  1. Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
  2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  3. Czas trwania zajęć dydaktycznych oraz zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut;

2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut;

3) Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.

  1. Czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę wynosi 5 godzin dziennie i jest przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dzieci mających prawo do wychowania przedszkolnego. Dziecko 6-letnie jest objęte bezpłatnym nauczaniem w ramach obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
  3. Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Są to zajęcia nieodpłatne.
  4. Zgodnie z ustawą oraz innymi aktami prawnymi, na życzenie rodziców (co najmniej siedmioro dzieci) w przedszkolu organizowane są zajęcia religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela – wychowawcy. Życzenie rodziców wyrażone jest w formie pisemnego oświadczenia.
  5. W przedszkolu, w miarę potrzeb, organizowane są zajęcia zakresu gimnastyki korekcyjnej oraz zajęcia logopedyczne dla dzieci z deficytami rozwojowymi.
  6. Sposób dokumentowania zajęć w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§11

 

  1. Przedszkole jest przedszkolem 5 oddziałowym.

1) 2 grupy dopołudniowe 5 godzinne;

2) 2 grupy popołudniowe 5 godzinne;

3) 1 grupa całodzienna.

1a. Przedszkole czynne od poniedziałku do piątku jest od 7-18

1) grupa całodzienna od 7-17

2) grupy popołudniowe od 13-16

  1. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia.
  2. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada piękne zielone otoczenie, duży ogród do zabaw i relaksu ze sprzętem, domkami do zabaw oraz drewnianymi kompletami wypoczynkowymi.
  3. Szczegółową organizację pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora do 21 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący do 29 maja każdego roku.
  4. W arkuszu organizacji Przedszkola zamieszcza się informacje zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
  5. (uchylono).
  6. Rok szkolny w przedszkolu zaczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia.
  7. Dzienny czas pracy przedszkola, w tym 5 godzin dziennie na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej.

 

§12

 

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
  2. Ramowy rozkład dnia określa czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału.
  3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem podstawy programowej oraz potrzeb i zainteresowań dzieci.
  4. Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
  5. W przedszkolu organizuje się zajęcia dodatkowe finansowane przez organ prowadzący:

1) logopedia;

2) gimnastyka korekcyjna.

 

§12a

 

  1. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w przedszkolu obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
  2. Działania skierowane do dzieci w ramach preorientacji zawodowej:
  • prowadzenie zajęć mających na celu poznawanie własnych zasobów: dziecko określa, co lubi robić, podaje przykłady różnych zainteresowań, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej,
  • organizowanie spotkań z pasjonatami oraz przedstawicielami różnych zawód: strażak, policjant, lekarz, górnik itp.,
  • organizowanie wycieczek do zakładów pracy.
    1. Wszyscy członkowie rady pedagogicznej zaangażowani są w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym (preorientacja).

 §13.

 

Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:

1) jednego nauczyciela – w przypadku pięciogodzinnego czasu pracy oddziału,

2) dwom nauczycielom w przypadku 10 godzinnego czasu pracy oddziału

 

 

§14.

 

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole.
  2. Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 17:00.
  3. Czas pracy przedszkola może ulec zmianie stosownie do aktualnych potrzeb rodziców i po uzgodnieniu z organem prowadzącym.
  4. Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej.
  5. Przerwy w pracy przedszkola wykorzystane są na przeprowadzenie prac remontowych i porządkowo – gospodarczych.
  6. W dni ustawowo wolne od pracy przedszkole jest nieczynne.
  7. W okresach zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor może ograniczyć liczbę oddziałów.

§15

 

  1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada sale zabaw i zajęć dydaktycznych, oraz ogród przedszkolny wyposażone w urządzenia rekreacyjno – sportowe.
  2. Zasady odpłatności za świadczenia przedszkola realizowane w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie nie mogą przekraczać 1 zł. za godzinę.
  3. W przedszkolu dzieci otrzymują herbatę a śniadanie przynoszą własne
  4. Grupa całodzienna 10 godzinna otrzymuje obiad w formie cateringu ze Szkoły Podstawowej im Wicka Rogali w Wielu

§15a

Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu

 

  1. Przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:

1)  diagnozowanie środowiska wychowanków;

2)  rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokajania;

3)  rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka;

4)  organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznych;

5)  wspieranie dziecka szczególnie uzdolnionego;

6)  prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców;

7)  wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;

8)  udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

9)  wspieranie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

10)       umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;

11)       podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

  1. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej dobrowolne i nieodpłatne.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola wynikających w szczególności:

1)  z niepełnosprawności;

2)  z niedostosowania społecznego;

3)  z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

4) z zaburzeń zachowania i emocji;

5)  ze szczególnych uzdolnień;

6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;

7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;

8)  z choroby przewlekłej;

9)  z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

10)       z niepowodzeń edukacyjnych;

11)       z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;

12)       z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

  1. Dyrektor Przedszkola organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
  3. O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców dziecka.
  4. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:

1) rodzicami dzieci;

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;

3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:

1) rodziców dziecka;

2) dyrektora przedszkola;

3) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;

4) pielęgniarki;

5) poradni;

6) pomocy nauczyciela;

7) pracownika socjalnego;

8) asystenta rodziny;

9) kuratora sądowego.

10) organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez z integrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

1) zajęć rozwijających uzdolnienia;

2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno- -społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;

4) porad i konsultacji.

 

§15b

 

Przedszkole organizuje współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym z poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, rodzicom i nauczycielom.

 

§15c

Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi

 

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom niepełnosprawnym:
  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach wydanych przez specjalistów oraz poradnię psychologiczno – pedagogiczną;
  • realizację programów wychowania przedszkolnego dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy;
  • integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
  1. Przedszkole w miarę potrzeby i możliwości zatrudnia dodatkowo nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, którzy:
  • rozpoznają potrzeby edukacyjne dzieci niepełnosprawnych;
  • współorganizują zajęcia edukacyjne oraz pracę wyrównawczą;
  • prowadza zajęcia rewalidacyjne;
  • udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod i form pracy z dziećmi niepełnosprawnymi;
  • prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dziecka i jego rodziny;
  • prowadzą zajęcia specjalistyczne.

 

Rozdział 6

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

§16.

 

  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w punkcie 1, określają odrębne przepisy.
  3. Dyrektor przedszkola jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w przedszkolu.
  4. Każdy pracownik zna i respektuje Prawa Dziecka.
  5. Pracownicy wykorzystują urlop wypoczynkowy w okresie trwania przerwy wakacyjnej w przedszkolu, zgodnie z opracowanym planem urlopów.
  6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach pracownik otrzymuje urlop w trakcie roku szkolnego.

§17

 

  1. Obowiązkiem nauczyciela jest rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.

1a. Nauczyciele są zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego przekonań religijnych lub światopoglądów dzieci.

  1. Nauczyciel zobowiązany jest do realizacji zadań, a w szczególności:

1) ponosi odpowiedzialność za życie zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem przedszkola w czasie wycieczek, spacerów itp.;

2) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;

3) prowadzi pracę wychowawczo –dydaktyczną i odpowiada za jej jakość, poprzez:

  1. a) systematyczne planowanie działań wychowawczo – dydaktycznych z uwzględnieniem celów wychowania i nauczania, osiągnięć dzieci, koncepcji pracy przedszkola;
  2. b) weryfikację planów pracy poprzez monitorowanie i ewaluację oddziaływań edukacyjnych oraz postępów dzieci;
  3. c) dążenie do osiągnięcia przez dzieci kompetencji kluczowych;
  4. d) organizowanie i prowadzenie pracy w powierzonym oddziale, opartej na pełnej znajomości dzieci i ich środowiska rodzinnego;
  5. e) stwarzanie sytuacji edukacyjnych dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci, ich zainteresowań i zdolności;
  6. f) stosowanie twórczych i aktywizujących metod pracy;
  7. g) wychowywanie dzieci w atmosferze akceptacji, szacunku dla siebie i drugiego człowieka oraz otaczającej przyrody;
  8. h) wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dzieci nastawionej na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno –kulturowej i przyrodniczej;
  9. i) dokumentowaniu przeprowadzonych zajęć w dzienniku;
  10. j) współdziałaniu z innymi nauczycielami oraz pracownikami obsługi, celem skoordynowania oddziaływań wychowawczo – dydaktyczno –opiekuńczych;
  11. k) realizację koncepcji pracy przedszkola;
  12. l) włączenie się w działalność związaną z ewaluacją wewnętrzną w jednostce;
  13. m) realizację zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania wychowanków;

4) współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną poprzez:

  1. a) kierowanie do specjalistów w poradni psychologiczno – pedagogicznej wraz z opinią nauczyciela dotyczącą spostrzeżeń o zachowaniu dziecka, w celu uzyskania zaleceń do dalszej pracy,
  2. b) kierowanie w razie potrzeby do innych specjalistów np. okulisty, psychiatry, laryngologa,
  3. c) zapraszanie specjalistów na zebrania z rodzicami;

5) prowadzi działania pedagogiczne mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia;

6) przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy i oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;

7) przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców.

  1. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Nauczyciel obowiązany jest:

1) dążyć do pełni własnego rozwoju;

2) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;

3) w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;

4) dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

  1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
  2. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i utrzymuje kontakty z ich rodzicami w celu:

1) poznania, ustalania potrzeb rozwojowych ich dzieci;

2) ustalania form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;

3) włączania ich w działalność przedszkola.

  1. Formy współdziałania z rodzicami:

1) zebrania ogólne inaugurujące rok szkolny;

2) zebrania grupowe – minimum 3 razy w ciągu roku;

3) zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców;

4) uroczystości przedszkolne, imprezy okolicznościowe- wg kalendarza imprez;

5) kontakty indywidualne – doraźne według potrzeb rodziców lub nauczyciela;

6) gazetki informacyjne dla rodziców;

7) informacje na stronie internetowej przedszkola;

8) inne formy wynikające z planowanych zadań wychowawczo –dydaktycznych.

  1. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

  1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele:

1) zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka;

2) udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;

3) organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną;

4) uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

  1. W przedszkolu w zależności od potrzeb zatrudnia się kadrę pedagogiczną specjalistyczną w celu współorganizowania kształcenia.

10a. Nauczyciele ściśle współpracują ze specjalistami.

  1. Szczegółowe zadania nauczycieli i innej kadry pedagogicznej określa dyrektor przedszkola.
  2. Do zakresu zadań logopedy należy:

1) diagnoza dzieci pod kątem poprawności wymowy;

2) prowadzenie systematycznych zajęć logopedycznych z dziećmi oraz porad i konsultacji dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dziecka i eliminowana jej zaburzeń;

3) stały kontakt z rodzicami dzieci wymagających intensywnych ćwiczeń;

4) udzielanie instruktażu do pracy z dzieckiem w domu;

5) udzielanie pomocy nauczycielkom dotyczącej podstawowych ćwiczeń logopedycznych usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny;

6) organizowanie i doskonalenie warsztatu pracy;

7) prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;

8) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej: dziennika i kart indywidualnych dzieci;

9)wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola;

10) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;

11) wpieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.        

  1. Gimnastyka korekcyjna prowadzona w przedszkolu ma do spełnienia szereg celów. Najważniejsze z nich to:  

1) ćwiczenia te prowadzone są z dziećmi nie wymagającymi  jeszcze postępowania rehabilitacyjnego;

2) niedopuszczenie do powstania wady postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu;

2) ćwiczenia gimnastyczne prowadzone z dziećmi w młodszym wieku przedszkolnym mają zapobiegać powstawaniu wad postawy;

3) zajęcia te odbywają się w małych kilkuosobowych grupach.

  1. Do zakresu zadań nauczyciela gimnastyki korekcyjnej należy:

1) prowadzić ćwiczenia z dziećmi nie wymagającymi postepowania rehabilitacyjnego,

2) starać się tak dobierać ćwiczenia aby nie dopuścić do powstania wady postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu,

3) zajęcia mają się odbywać w małych , kilkuosobowych grupach

4) celem zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej ma być przede wszystkim zapobieganie powstawaniu wad postawy w młodszym wieku przedszkolnym.

 

§18.

Zadania pracowników obsługi

 

  1. Do obowiązków asystenta nauczyciela (staż pracowniczy) należy w szczególności:

1) wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,

2) utrzymywanie czystości i porządku w przydzielonych pomieszczeniach,

3) opiekowanie się powierzonym mieniem,

4) dbanie o bezpieczeństwo wychowanków,

5) pomoc w przygotowaniu się do posiłku dzieci,

6) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji pracy przedszkola.

  1. Do obowiązków starszej woźnej oddziałowej należy w szczególności:

1) utrzymywanie czystości i bezpieczeństwa na powierzonym odcinku pracy,

2) podawanie do sal herbaty oraz wydawanie obiadu i w razie potrzeby pomoc dzieciom w przygotowaniu się do posiłku;

3) pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w sytuacjach tego wymagających,

4) dbanie o bezpieczeństwo dzieci,

5) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji pracy.

  1. Do obowiązków starszej woźnej należą również obowiązki palacza centralnego ogrzewania a w szczególności:

1) utrzymywanie w czystości i porządku pomieszczenie kotłowni i magazynu opałowego, pojemników lub miejsca na szlakę;

2) stosowanie właściwych mieszanek;

3) oszczędne spalanie opału;

4) zabezpieczenie instalacji c.o. przed zniszczeniem w okresie zimy;

5) przestrzeganie instrukcji umieszczonych w pomieszczeniach kotłowni i przy piecu;

6) zgłaszanie przełożonemu wszelkich dostrzeżonych usterek i awarii;

7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji pracy jednostki.

3a. Do obowiązków sekretarki należy:

1) kontakt z klientem zewnętrznym i wewnętrznym,

2) prowadzenie prawidłowego obiegu dokumentów, zgodnie z instrukcją kancelaryjną;

3) obsługa korespondencji przychodzącej i wychodzącej;

4) przygotowanie zleconych dokumentów, sprawozdań, pism, listów;

5) kontrolowanie terminów i przekazywanie informacji innym komórkom;

6) sporządzanie stosownej dokumentacji związanej z pracą sekretariatu;

7) wydawanie delegacji służbowych;

8) przygotowanie list obecności pracowników;

9) rozliczanie czasu pracy i prowadzenie kartotek urlopowych, przygotowanie kwartalnych sprawozdań do kadr;

10) prowadzenie powierzonych teczek z dokumentacją przedszkola;

11) kontrolowanie terminów (badania lekarskie pracowników, zaświadczenia lekarskie, szkolenie bhp, narady, szkolenia nauczycieli, imprezy dla dzieci) i przekazywanie informacji odpowiednim osobom;

12) prowadzenie składnicy akt w zakresie ustalonym instrukcją kancelaryjną i archiwalną;

13) wykonywanie innych zadań administracyjnych zleconych przez dyrektora;

14) przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i tajemnicy służbowej.

  1. Szczegółowe zakresy obowiązków wszystkich pracowników ustala dyrektor przedszkola i znajdują się one w aktach kancelaryjnych.
  2. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wskazany przez dyrektora nauczyciel, w zakresie do jakiego został upoważniony.

 

Rozdział 7

Wychowankowie przedszkola

§19.

 

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3-6 lat.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  3. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  4. Rekrutacja dzieci do przedszkola odbywa się zgodnie z ustalonymi przez organ prowadzący terminami przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminami składania dokumentów.
  5. Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu obowiązani są złożyć w przedszkolu w wyznaczonym terminie prawidłowo wypełniona kartę zgłoszenia dziecka do przedszkola.
  6. Do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci odbywające roczne przygotowanie przedszkolne. W następnej kolejności przyjmowane są dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.
  7. Osoby niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.
  8. Zasady rekrutacji oraz szczegółowe kryteria przyjęcia dzieci do przedszkola określa Regulamin rekrutacji dzieci do Publicznego Przedszkola w Wielu sporządzony na podstawie Zarządzenia organu prowadzącego.
  9. W przypadku, gdy liczba dzieci zgłoszonych przekracza ilość miejsc, dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną w składzie:

1) przedstawiciel organu prowadzącego

2) przedstawiciel rady rodziców,

3) przedstawiciel rady pedagogicznej.

  1. Komisja działa w oparciu o Regulamin rekrutacji dzieci do przedszkola.
  2. Decyzja komisji jest ostateczna.
  3. Prace komisji są protokołowane.
  4. Rodzice dzieci nie przyjętych do przedszkola mogą składać podania ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora przedszkola w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.
  5. W przypadku, gdy liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor przedszkola na podstawie złożonych przez rodziców kart zgłoszeń.
  6. W ciągu roku przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje dyrektor.
  7. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw dziecka, w szczególności:

1) akceptacji takim jakie jest;

2) opieki, ochrony i poszanowania godności osobistej;

3) życzliwego i podmiotowego traktowania;

4) swobodnego rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami, potrzebami, zainteresowaniami i zdolnościami;

5) radości i zabawy oraz wyboru towarzyszy zabawy;

6) przebywania w bezpiecznych i higienicznych warunkach zarówno w budynku jak i poza nim;

7) właściwie prowadzonego procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny umysłowej;

8) poznawania swojej odrębności i indywidualności;

9) swobodnego wyrażania myśli, opinii, sądów;

10) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej i psychicznej,25;

11) nauki i regulowania własnych potrzeb;

12) snu i wypoczynku;

13) badania, eksperymentowania, poszukiwań i błędów.

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązki:

1) przestrzegać zawartych umów;

2) dbać i szanować cudzą własność;

3) nie krzywdzić siebie i innych;

4) nie urządzać niebezpiecznych zabaw;

5) nie przeszkadzać innym w pracy lub zabawie.

  1. System nagród stosowanych wobec wychowanka:

1) pochwała indywidualna dziecka;

2) pochwała na forum grupy;

3) pochwała w obecności rodziców

4) otrzymanie przez dziecko dyplomu.

  1. System kar stosowanych wobec wychowanka:

1) upomnienie ustne dziecka przez nauczyciela – rozmowa z nauczycielem na temat zachowania dziecka;

2) odsunięcie dziecka od zabawy;

3) rozmowa dziecka z dyrektorem;

4) rozmowa dziecka z rodzicem na temat zachowania dziecka w przedszkolu.

  1. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w następujących przypadkach:

1) w trudnej adaptacji dziecka i przeciwwskazań zdrowotnych potwierdzonych przez specjalistów (lekarz, psycholog);

2) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu, dłuższej niż miesiąc;

3) gdy dziecko jest agresywne i zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu innych dzieci;

4) gdy dziecko nie zgłosiło się do przedszkola w nowym roku szkolnym do dnia 15 września.

  1. Skreślenie dziecka z listy wychowanków następuje poprzez wydanie uchwały przez radę pedagogiczną.
  2. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
  3. Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków- dobrowolnie.
  4. Opłatę z tytułu ubezpieczenia uiszczają rodzice na początku roku szkolnego.

 

Rozdział 8

Rodzice

§20.

 

  1. Rodzice maja prawo do:

1) uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

2) uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych ora doborze metod udzielania dziecku pomocy;

3) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeuta z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej ;

4) zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola;

5) włączanie się w życie przedszkola i współdecydowanie o sprawach przedszkolaków i przedszkola;

6) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu przedszkole poprzez swoje przedstawicielstwo- radę rodziców;

7) złożenia słownej lub pisemnej skargi w przypadku naruszenia praw dziecka do dyrektora, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

1a. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach.

1b. Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.

  1. Obowiązki rodziców:

1) przestrzeganie niniejszego statutu;

2) przestrzeganie regulaminu przedszkola;

3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;

4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka w godzinach pracy przedszkola;

5) informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu;

6) przyprowadzanie do przedszkola zdrowego i czystego dziecka;

7) bezzwłoczne informowanie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka;

8) współdziałanie z przedszkolem w realizacji jego zadań;

9)zapoznawanie się z informacjami zamieszczonymi w kąciku dla rodziców i jeśli to możliwe na stronie internetowej przedszkola;

10) troszczenie się o zdrowie psychiczne, fizyczne dziecka, jego harmonijny rozwój i przygotowanie do życia w społeczeństwie.

 

Rozdział 9

Postanowienia końcowe

§21.

 

  1. Przedszkole jest jednostką budżetową gminy, która swoje wydatki pokrywa z budżetu gminy.
  2. Jednostka może gromadzić fundusze z dodatkowych źródeł.
  3. Gospodarowanie tymi środkami określają odrębne przepisy.
  4. Obsługę finansową przedszkola prowadzi BOOS Karsin.
  5. Podstawą gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy, którego projekt przygotowuje dyrektor przedszkola.
  6. Plan finansowy zatwierdza Wójt Gminy Karsin.
  7. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  8. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
  9. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi.
  10. Zmiany do Statutu mogą być dokonywane po zmianie przepisów wykonawczych i podejmowane z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  11. Zmiany są uchwalane bezwzględną większością głosów.
  12. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w jednostce, nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
  13. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:

1) udostępnienie statutu wszystkim zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.

  1. Statut przedszkola wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
  2. Wprowadza się tekst ujednolicony.

 

Wiele, dnia 06.02.2020r.

 

Data dodania: 2018-08-31 14:57:14
Data edycji: 2020-08-21 15:16:01
Ilość wyświetleń: 626
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej