83-441 Wiele
ul. Kościerska 5
Załącznik nr 1 do Uchwały Rady Pedagogicznej
Publicznego Przedszkola w Wielu z dnia 06.02.2020r..
STATUT
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
W WIELU
Rozdział 1
Podstawa prawna
Przedszkole w Wielu jest jednostką oświatowo – wychowawczą, która działa na podstawie:
Rozdział 2
Ogólne informacje o przedszkolu
§1.
Publiczne Przedszkole
83-441 Wiele ul. Kościerska 5,
woj. pomorskie
NIP5911671641
REGON 190581788
Rozdział 3
Cele i zadania przedszkola
§2
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego;
tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§2a
Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
§2b
Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez:
1) zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
2) organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych z prezentowaniem symboli państwowych;
3) zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;
4) przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;
5) organizowanie nauki religii za zgodą rodziców wyrażoną w formie pisemnego oświadczenia, zgodnie z odrębnymi przepisami;
6) udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;
7) tworzenie tradycji przedszkola;
8) wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.
§3.
1) indywidualizację oddziaływań;
2) stałą współpracę z rodzicami (opiekunami dzieci);
3) otaczanie szczególną opieką dzieci z dysfunkcjami.
1) przyprowadzając dziecko do przedszkola, rodzic (prawny opiekun) oddaje je pod opiekę osoby bezpośrednio nauczycielowi w sali, który od tego momentu ponosi pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo;
2) podczas zajęć w przedszkolu opiekę nad dzieckiem sprawuje wychowawca lub specjalista;
3) dzieci nie uczęszczające na zajęcia religii lub zajęcia dodatkowe, pozostają pod opieką nauczyciela grupy;
4) w grupie dzieci najmłodszych może być zatrudniony w ramach stażu zorganizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy asystent nauczyciela, który pomaga nauczycielce podczas prowadzenia zajęć oraz pomaga dzieciom w czynnościach samoobsługowych;
5) budynki przedszkola oraz przyległe do niego tereny i urządzenia spełniają ogólne warunki bezpieczeństwa i higieny;
6) w przypadku, gdy pomieszczenie, w którym przebywają dzieci może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczycielka nie może dopuścić do zajęć lub je przerwać wyprowadzając dzieci oraz bezzwłocznie powiadomić o tym fakcie dyrektora przedszkola;
7) w czasie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz woźnej oddziałowej lub pomocy nauczyciela tak, aby na każdą osobę dorosłą przypadało nie więcej niż 15 dzieci;
8) w przypadku wycieczki wyjazdowej nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, woźna, pomoc nauczyciela, pracownik przedszkola, rodzice w stosunku jedna osoba dorosła na 10 dzieci;
9) każda wycieczka musi być wcześniej zgłoszona i uzgodniona z dyrektorem przedszkola;
10) najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice;
11) za przebieg wycieczki odpowiada kierownik wycieczki;
12) szczegółowe zasady sprawowanie opieki w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola określa Regulamin przedszkola.
1) dziecko musi być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców upoważnione przez nich pisemnie osoby zapewniające pełne bezpieczeństwo;
2) osoba odbierająca nie może być pod wpływem alkoholu;
3) obowiązkiem rodziców jest wypełnienie w karcie zgłoszenia deklaracji o odbiorze dziecka z przedszkola;
4) deklaracje znajdują się w dokumentacji nauczycielek grup;
5) osoba przekazująca dzieci osobom odbierającym, zobowiązana jest do przestrzegania zapisów zawartych w w/w deklaracjach;
6) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców, prawnych opiekunów lub upoważnione przez nich osoby zapisane są w dokumencie „Regulamin przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.”
1) powiadamia telefonicznie rodziców dziecka o zaistniałej sytuacji;
2) gdy brak kontaktu z rodzicami, dzwoni do osób upoważnionych do odbierania dziecka z przedszkola, wpisanych w deklaracji osób upoważnionych do odbioru dziecka;
3) pozostaje z dzieckiem do chwili jego odebrania;
4) w przypadku nie zgłoszenia się powiadomionych osób informuje o zdarzeniu policję.
5) w przypadku dzieci dowożonych autobusem szkolnym opiekę w czasie przejazdu sprawuje nauczyciel znajdujący się w autobusie.
§3a
6) wpływa na wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci.
Rozdział 4
Organy przedszkola
§4.
1) Dyrektor przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
§5
1) kierowanie działalnością jednostki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w jednostce, w ramach którego:
- diagnozę pracy jednostki,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
3) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonalenia zawodowego;
6) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych;
7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym jednostki;
8) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez jednostkę ;
9) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
10) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk studenckich;
11) stwarzanie warunków do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, innowacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej jednostki;
12) organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
13) Współpracuje z pielęgniarką lub osobami (instytucjami) sprawującymi profilaktyczną opiekę medyczną nad dziećmi oraz współpracuje z rodzicami w przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych lub higienicznych, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania;
14) zapewnia pracownikom przedszkola szkolenia lub inne formy zdobycia wiedzy na temat sposobu postępowania wobec dzieci przewlekle chorych lub niepełnosprawnych, odpowiednio do potrzeb zdrowotnych dzieci;
15) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych;
16) co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy;
17) wykonanie uchwał Rady Gminy w Karsinie w zakresie działalności przedszkola, organizuje proces rekrutacji do przedszkola.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
3) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;
2) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
§6
1) stanowiące;
2) opiniodawcze;
3) wnioskodawcze.
1) przygotowywanie i zatwierdzanie projektu statutu i jego zmian;
2) opracowywanie i zatwierdzanie planów pracy, programu wychowawczego;
3) podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola (nie dotyczy dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);
5) przyjęcie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego;
6) ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
7) uchwalanie regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym;
8) ustalenie sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
1) opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy nauczyciela;
2) opiniowanie projektu planu wykorzystania środków finansowych w ramach budżetu;
3) opiniowanie kandydatur nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przedstawionych przez dyrektora;
5) opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił;
5a) opiniowanie wniosków Dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
6) wydawanie opinii na temat propozycji kandydata na stanowisko zastępcy dyrektora lub innych stanowisk kierowniczych w przedszkolu, wydawanie opinii w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący;
7) odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego;
8) wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
9) zgłaszanie i opiniowanie kandydatur na członków komisji dyscyplinarnych;
10) wydawanie opinii o pracy dyrektora w celu dokonania oceny pracy zawodowej;
11) opiniowanie programów wychowania przedszkolnego zaproponowanych do realizacji przez nauczycieli w danym roku szkolnym przed dopuszczeniem do użytku w przedszkolu.
1) występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze w przedszkolu;
2) wyznaczenie swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
§7
1) występuje do rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
2) w celu wspierania działalności statutowej przedszkola, gromadzi fundusze z dowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Ww. fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców;
3) (uchylono);
4) opiniuje pracę nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego.
§8
1) Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy przedszkola i planów pracy w danym oddziale;
2) Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju oraz uzyskiwania porad w tych sprawach;
3) Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
4) Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo – radę rodziców;
5) Wychowania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
6) Uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
7) Pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji swoich dzieci, z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i osiągnięć;
8) Dostępu do wszelkich informacji o instytucjach oświatowych, które mogą dotyczyć ich dzieci;
9) Takiej drogi edukacji dla swoich dzieci, która jest najbliższa ich przekonaniom i wartościom uważanym za najważniejsze dla rozwoju ich dzieci;
10) Pomocy materialnej ze strony władz publicznych, eliminującej wszelkie bariery finansowe, które mogłyby utrudnić dostęp ich dzieci do edukacji.
1a. Relację pomiędzy wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej są oparte na wzajemnych szacunku i zaufaniu.
1) Dyrektor i Rada Pedagogiczna dążą do polubownego załatwiania sporów w toku:
2) W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu strony składają odwołanie do:
1) indywidualnej rozmowy nauczycieli z rodzicami;
2) indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami z udziałem dyrektora;
3) indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami;
4) zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 14 dni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola;
5) zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 30 dni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.
1) organu sprawującego nadzór pedagogiczny - w zakresie działalności dydaktyczno – wychowawczej;
2) organu prowadzącego – w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
Rozdział 5
Organizacja przedszkola
§9.
1a. Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
§10
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut;
3) Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.
§11
1) 2 grupy dopołudniowe 5 godzinne;
2) 2 grupy popołudniowe 5 godzinne;
3) 1 grupa całodzienna.
1a. Przedszkole czynne od poniedziałku do piątku jest od 7-18
1) grupa całodzienna od 7-17
2) grupy popołudniowe od 13-16
§12
1) logopedia;
2) gimnastyka korekcyjna.
§12a
§13.
Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
1) jednego nauczyciela – w przypadku pięciogodzinnego czasu pracy oddziału,
2) dwom nauczycielom w przypadku 10 godzinnego czasu pracy oddziału
§14.
§15
§15a
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu
1) diagnozowanie środowiska wychowanków;
2) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokajania;
3) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka;
4) organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznych;
5) wspieranie dziecka szczególnie uzdolnionego;
6) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców;
7) wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
8) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
9) wspieranie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
10) umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
11) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania i emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z niepowodzeń edukacyjnych;
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) rodziców dziecka;
2) dyrektora przedszkola;
3) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
4) pielęgniarki;
5) poradni;
6) pomocy nauczyciela;
7) pracownika socjalnego;
8) asystenta rodziny;
9) kuratora sądowego.
10) organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno- -społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
§15b
Przedszkole organizuje współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym z poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, rodzicom i nauczycielom.
§15c
Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§16.
§17
1a. Nauczyciele są zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego przekonań religijnych lub światopoglądów dzieci.
1) ponosi odpowiedzialność za życie zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem przedszkola w czasie wycieczek, spacerów itp.;
2) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
3) prowadzi pracę wychowawczo –dydaktyczną i odpowiada za jej jakość, poprzez:
4) współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną poprzez:
5) prowadzi działania pedagogiczne mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia;
6) przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy i oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
7) przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców.
1) dążyć do pełni własnego rozwoju;
2) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
3) w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
4) dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
1) poznania, ustalania potrzeb rozwojowych ich dzieci;
2) ustalania form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
3) włączania ich w działalność przedszkola.
1) zebrania ogólne inaugurujące rok szkolny;
2) zebrania grupowe – minimum 3 razy w ciągu roku;
3) zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców;
4) uroczystości przedszkolne, imprezy okolicznościowe- wg kalendarza imprez;
5) kontakty indywidualne – doraźne według potrzeb rodziców lub nauczyciela;
6) gazetki informacyjne dla rodziców;
7) informacje na stronie internetowej przedszkola;
8) inne formy wynikające z planowanych zadań wychowawczo –dydaktycznych.
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
1) zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka;
2) udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;
3) organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną;
4) uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
10a. Nauczyciele ściśle współpracują ze specjalistami.
1) diagnoza dzieci pod kątem poprawności wymowy;
2) prowadzenie systematycznych zajęć logopedycznych z dziećmi oraz porad i konsultacji dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dziecka i eliminowana jej zaburzeń;
3) stały kontakt z rodzicami dzieci wymagających intensywnych ćwiczeń;
4) udzielanie instruktażu do pracy z dzieckiem w domu;
5) udzielanie pomocy nauczycielkom dotyczącej podstawowych ćwiczeń logopedycznych usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny;
6) organizowanie i doskonalenie warsztatu pracy;
7) prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;
8) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej: dziennika i kart indywidualnych dzieci;
9)wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola;
10) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
11) wpieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) ćwiczenia te prowadzone są z dziećmi nie wymagającymi jeszcze postępowania rehabilitacyjnego;
2) niedopuszczenie do powstania wady postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu;
2) ćwiczenia gimnastyczne prowadzone z dziećmi w młodszym wieku przedszkolnym mają zapobiegać powstawaniu wad postawy;
3) zajęcia te odbywają się w małych kilkuosobowych grupach.
1) prowadzić ćwiczenia z dziećmi nie wymagającymi postepowania rehabilitacyjnego,
2) starać się tak dobierać ćwiczenia aby nie dopuścić do powstania wady postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu,
3) zajęcia mają się odbywać w małych , kilkuosobowych grupach
4) celem zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej ma być przede wszystkim zapobieganie powstawaniu wad postawy w młodszym wieku przedszkolnym.
§18.
Zadania pracowników obsługi
1) wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
2) utrzymywanie czystości i porządku w przydzielonych pomieszczeniach,
3) opiekowanie się powierzonym mieniem,
4) dbanie o bezpieczeństwo wychowanków,
5) pomoc w przygotowaniu się do posiłku dzieci,
6) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji pracy przedszkola.
1) utrzymywanie czystości i bezpieczeństwa na powierzonym odcinku pracy,
2) podawanie do sal herbaty oraz wydawanie obiadu i w razie potrzeby pomoc dzieciom w przygotowaniu się do posiłku;
3) pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w sytuacjach tego wymagających,
4) dbanie o bezpieczeństwo dzieci,
5) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji pracy.
1) utrzymywanie w czystości i porządku pomieszczenie kotłowni i magazynu opałowego, pojemników lub miejsca na szlakę;
2) stosowanie właściwych mieszanek;
3) oszczędne spalanie opału;
4) zabezpieczenie instalacji c.o. przed zniszczeniem w okresie zimy;
5) przestrzeganie instrukcji umieszczonych w pomieszczeniach kotłowni i przy piecu;
6) zgłaszanie przełożonemu wszelkich dostrzeżonych usterek i awarii;
7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji pracy jednostki.
3a. Do obowiązków sekretarki należy:
1) kontakt z klientem zewnętrznym i wewnętrznym,
2) prowadzenie prawidłowego obiegu dokumentów, zgodnie z instrukcją kancelaryjną;
3) obsługa korespondencji przychodzącej i wychodzącej;
4) przygotowanie zleconych dokumentów, sprawozdań, pism, listów;
5) kontrolowanie terminów i przekazywanie informacji innym komórkom;
6) sporządzanie stosownej dokumentacji związanej z pracą sekretariatu;
7) wydawanie delegacji służbowych;
8) przygotowanie list obecności pracowników;
9) rozliczanie czasu pracy i prowadzenie kartotek urlopowych, przygotowanie kwartalnych sprawozdań do kadr;
10) prowadzenie powierzonych teczek z dokumentacją przedszkola;
11) kontrolowanie terminów (badania lekarskie pracowników, zaświadczenia lekarskie, szkolenie bhp, narady, szkolenia nauczycieli, imprezy dla dzieci) i przekazywanie informacji odpowiednim osobom;
12) prowadzenie składnicy akt w zakresie ustalonym instrukcją kancelaryjną i archiwalną;
13) wykonywanie innych zadań administracyjnych zleconych przez dyrektora;
14) przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i tajemnicy służbowej.
Rozdział 7
Wychowankowie przedszkola
§19.
1) przedstawiciel organu prowadzącego
2) przedstawiciel rady rodziców,
3) przedstawiciel rady pedagogicznej.
1) akceptacji takim jakie jest;
2) opieki, ochrony i poszanowania godności osobistej;
3) życzliwego i podmiotowego traktowania;
4) swobodnego rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami, potrzebami, zainteresowaniami i zdolnościami;
5) radości i zabawy oraz wyboru towarzyszy zabawy;
6) przebywania w bezpiecznych i higienicznych warunkach zarówno w budynku jak i poza nim;
7) właściwie prowadzonego procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
8) poznawania swojej odrębności i indywidualności;
9) swobodnego wyrażania myśli, opinii, sądów;
10) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej i psychicznej,25;
11) nauki i regulowania własnych potrzeb;
12) snu i wypoczynku;
13) badania, eksperymentowania, poszukiwań i błędów.
1) przestrzegać zawartych umów;
2) dbać i szanować cudzą własność;
3) nie krzywdzić siebie i innych;
4) nie urządzać niebezpiecznych zabaw;
5) nie przeszkadzać innym w pracy lub zabawie.
1) pochwała indywidualna dziecka;
2) pochwała na forum grupy;
3) pochwała w obecności rodziców
4) otrzymanie przez dziecko dyplomu.
1) upomnienie ustne dziecka przez nauczyciela – rozmowa z nauczycielem na temat zachowania dziecka;
2) odsunięcie dziecka od zabawy;
3) rozmowa dziecka z dyrektorem;
4) rozmowa dziecka z rodzicem na temat zachowania dziecka w przedszkolu.
1) w trudnej adaptacji dziecka i przeciwwskazań zdrowotnych potwierdzonych przez specjalistów (lekarz, psycholog);
2) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu, dłuższej niż miesiąc;
3) gdy dziecko jest agresywne i zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu innych dzieci;
4) gdy dziecko nie zgłosiło się do przedszkola w nowym roku szkolnym do dnia 15 września.
Rozdział 8
Rodzice
§20.
1) uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
2) uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych ora doborze metod udzielania dziecku pomocy;
3) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeuta z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej ;
4) zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola;
5) włączanie się w życie przedszkola i współdecydowanie o sprawach przedszkolaków i przedszkola;
6) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu przedszkole poprzez swoje przedstawicielstwo- radę rodziców;
7) złożenia słownej lub pisemnej skargi w przypadku naruszenia praw dziecka do dyrektora, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
1a. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach.
1b. Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) przestrzeganie regulaminu przedszkola;
3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka w godzinach pracy przedszkola;
5) informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu;
6) przyprowadzanie do przedszkola zdrowego i czystego dziecka;
7) bezzwłoczne informowanie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka;
8) współdziałanie z przedszkolem w realizacji jego zadań;
9)zapoznawanie się z informacjami zamieszczonymi w kąciku dla rodziców i jeśli to możliwe na stronie internetowej przedszkola;
10) troszczenie się o zdrowie psychiczne, fizyczne dziecka, jego harmonijny rozwój i przygotowanie do życia w społeczeństwie.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§21.
1) udostępnienie statutu wszystkim zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.
Wiele, dnia 06.02.2020r.
83-441 Wiele
ul. Kościerska 5